З одного боку, 31% учасників не подолали поріг в 10 балів, тобто майже третина учасників тестування з математики не отримають сертифікати про проходження цьогорічного ЗНО.
Що таке поріг? Це той мінімум балів, який потрібно набрати для проходження ЗНО. Цей поріг встановлює спеціальна експертна група ПІСЛЯ перевірки всіх робіт. Тобто ця група могла поставити поріг нижче і тоді відсоток нездавших був би також меншим.
Давайте трошки порахуємо: 10 порогових балів з 67 можливих – це 15% від загальної кількості можливих балів. В 2020 році поріг був 9 балів з 62 (14,5%), а в 2019 – 11 балів з 62 (17,7%). Тобто порогові бали останні три роки були співрозмірними.
З іншого боку, в абсолютних показниках ЗНО в цьому році здали 168 386 учасників, в 2020 році таких було 132 745, а у 2019 – 127 104 учасники. Тобто кількість здавших зовнішнє оцінювання збільшилася, проте збільшилася і частка проваливших тести: в 2019 році не здали ЗНО з математики 27 607 учасників, в минулому році 19 304, в цьому – 76 169 учасників. В 2021 році ще є можливість апеляцій, але суттєво кількість нездавших не зміниться.
Отже, результати дійсно невтішні, враховуючи, що ЗНО в цьому році (як і в 2020 році) здавали тільки ті, кому потрібен сертифікат для вступу до вишів. Від обов’язкової ДПА в цьому році випускників шкіл звільнили, отже аргумент, що «гуманітарієв змусили здавати математику і тому такі результати», не проходить. Тобто здавали ЗНО-2021 вмотивовані майбутні абітурієнти, які свідомо обирали математику, бо вона їм потрібна для вступу до вишу. Не забудемо також і про те, що в цьому році вперше в тестових зошитах було три сторінки формул, які можна було використовувати під час виконання завдань. Тобто дивись формулу і розв’язуй відповідні вправи та задачі.
До того ж кількість завдань ЗНО з математики було 35 в 2019 і 2020 роках проти 34 завдань цьогоріч, а часу для виконання в 2021 році було на 30 хвилин більше, ніж в попередні роки.
В чому ж справа?
Головну причину, яку багато хто називає, – це дистанційне навчання, яке знизило загальний рівень засвоєння навчального матеріалу. На мій погляд, це хибне твердження. Навіть думаю, що дистанційне навчання зроблять «цапом відбувайлом», щоб виправдати цьогорічні результати ЗНО з математики.
Ось мої аргументи, чому "дистанційка" не є причиною таких цьогорічних результатів ЗНО з математики.
По-перше, майбутній абітурієнт в 10 – 11 класі більшу частину часу вчився стаціонарно, у школі, а на дистанційному навчанні була незначна кількість нового матеріалу плюс повторення. І якщо в 10 класі дистанційне навчання це було «як сніг на голову», то в 11 класі вже всі пристосувалися, вчителі здобули досвід, до того ж взимку цього року з’явилася онлайн-платформа «Всеукраїнська школа онлайн» https://lms.e-school.net.ua/course_category/. До того ж на початку 11 класі в школах було організовано очне повторення матеріалу, яке було в квітні-травні 2020 року на дистанційному навчанні.
По-друге, в ЗНО завдань з 10 – 11 класу було 15 з 34. Тобто навіть якщо іх не зробити зовсім або допустити в них помилки (ще раз нагадаю, що в 10 – 11 класі дистанційно вчилися лише 4 місяці з 16), то за рахунок завдань 7 – 9 класів можна було спокійно набрати не менше 10 балів. Скажу більше, 10 тестових балів – це рівень вгадування.
По-третє, майбутній абітурієнт повинен вміти працювати і самостійно, тим більше що часу для цього було вдосталь і під час дистанційного навчання, і в травні місяці, коли по інших предметах все вже було вивчено, щоб звільнити час для повторення по предметах, по яких випускники здавали ЗНО. Є дуже якісні дистанційні курси повторення матеріалу за попередні класи і підготовки до ЗНО – EdEra, Prometheus, Be Smart. Було б бажання, можна було би повторити необхідний матеріал.
Тому я вважаю, що 10 балів учасник ЗНО-2021 з формулами в тестовому зошиті набирати повинен, якщо він просто нормально навчався в школі. Нормально – це навіть на 6 – 8 балів. Плюс, знаючи про необхідність вступу до вишу, де потрібен сертифікат ЗНО з математики, повинен був вжити заходів для повторення і підготовки за допомогою або онлайн ресурсів, або за допомогою факультативних занять в школі (якщо була така можливість), або якщо є можливість, за допомогою репетиторів та численних центрів підготовки до ЗНО (як онлайн, так і очних).
Отже, мінімум 10 балів на цьогорічному ЗНО набрати можна і потрібно було. Але це не знімає з порядку денного проблему з вивченням математики в школі. Проблеми з математикою в школі є. Причому вже давно. Про це поговоримо наступного разу.
|